Pokój nastolatka IKEA
DOM

Pokój nastolatków Ikea

Pokój nastolatka to nie tylko miejsce nauki, zabawy oraz ciekawych rozmów, ale także trudny czas dorastania, który mogą dodatkowo „potęgować” problemy z rówieśnikami. Marka produktów do domu IKEA zwraca uwagę na wykluczenie wśród nastolatków i zwraca uwagę dorosłym jak rozmawiać z młodzieżą na tematy związane z różnorodnością poprzez historie osadzone w pokojach nastolatków i podcasty z ekspertami. Zresztą rozmowa, to szalenie ważna część dnia, której wielu rodziców unika, tłumiąc nierozwiązane problemy.

IKEA wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę porusza problem wykluczenia wśród dzieci i młodzieży pod nazwą akcji „Pokój Nastolatka”

Prawie co trzeci uczeń doświadcza w szkole nękania ze strony rówieśników – tak wynika
z raportu UNESCO „Co kryje się za liczbami: położyć kres przemocy i zastraszaniu w szkole”[1]. Niezależnie od tego, czy uczniowie stają się ofiarami przemocy, wielu z nich spotyka się
z nią, stojąc też po drugiej stronie – najczęściej jako jej bierni obserwatorzy. Problemem jest również cyberprzemoc, która z roku na rok narasta. Z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy i Nękaniu, w tym Cybernękaniu w szkole, który został proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku i przypada na
4 listopada, IKEA rusza z akcją społeczną „Pokój Nastolatka”.

Uważamy, że każde dziecko ma prawo do tego, aby być szczęśliwe, rozumiane, a także czuć się bezpieczne. Jednocześnie mamy świadomość, że nastolatki to jedna z najbardziej narażonych grup na wykluczenie. Właśnie dlatego regularnie podejmujemy działania, mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży. Od kilku lat robimy to wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, wspierając między innymi funkcjonowanie 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. „Pokój Nastolatka” jest naturalną kontynuacją tych aktywności i przykładem systemowych działań, które mają mieć długofalowy, prewencyjny efekt – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.

W ramach kampanii w całej Polsce we wszystkich sklepach IKEA powstaną specjalne ekspozycje, w których klienci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat problemów związanych z nękaniem wśród młodzieży oraz tego gdzie mogą szukać porad. W miejscach oznaczonych specjalnymi naklejkami oraz plakatami będzie można posłuchać historii nastolatków, obrazujące przykładowe problemy, z którymi mierzą się dzieci, dzwoniące do 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko w 2020 roku takich telefonów odebrano ponad 61 tys.[2].

Niemal każda rozmowa z dzieckiem w telefonie zaufania 116 111 to unikalna, bardzo poruszająca historia, niosąca ogromną ilość bólu, emocji i trudności, z którymi młody człowiek sam nie jest w stanie sobie poradzić. W słuchawkach najczęściej słyszymy o problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, samotnością i brakiem akceptacji ze strony rówieśników – mówi Paula Włodarczyk z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Dla nastolatków akceptacja rówieśnicza
i poczucie przynależności są pierwszorzędnymi potrzebami emocjonalnymi tego okresu. Ich brak jest często dla młodych ludzi przeszkodą nie do pokonania, dlatego warto być blisko swojego dziecka, rozmawiać z nim i być gotowym pomóc. A jeśli czujemy, że mamy z tym trudność, pokierujmy dziecko do miejsca, gdzie taką pomoc uzyska, np. do prowadzonego przez naszą Fundację 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży –
dodaje Włodarczyk.

IKEA chce pomagać także dorosłym rozmawiać z dziećmi na temat przemocy. Na Spotify, YouTube oraz stronie marki można posłuchać serii podcastów.

W IKEA stale staramy się działać zgodnie z naszą misją tworzenia lepszego codziennego życia, dla wielu ludzi. Dom, jako bezpieczna przestrzeń, w której powinniśmy się czuć dobrze jest naszą pasją. Bazując na wiedzy ekspertów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz wykorzystując kanały komunikacji IKEA, łącznie z ekspozycją wnętrz w naszych sklepach, chcemy nagłośnić problem nękania oraz związanego z nim wykluczenia wśród nastolatek i nastolatków. We współpracy
z Fundacją stworzyliśmy także serię podcastów, które mają przybliżyć problem nękania
i wykluczenia oraz wskazać jak sobie z nimi radzić –
mówi Karolina Szabłowska, Kierowniczka ds. Marketingu w IKEA Retail w Polsce.

Poruszane w podcastach tematy to:

  • Cybernękanie – z czym dzieciaki mierzą się poza światem realnym, w tzw. cyberprzestrzeni.
  • Niepełnosprawność – wykluczanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Jak wdrożyć integrację w codzienne życie?
  • Wchodzenie w dorosłość – jak rozmawiać z dziećmi o oczekiwaniach, które stawia przed nimi rzeczywistość, w której żyjemy?
  • Co jest rasistowskie? Jakie zaczepki i słowa, które są uważane za zwyczajne, mogą być krzywdzące dla osób innych narodowości/o innym kolorze skóry?
  • Wykluczenie osób LGBTQ+ w szkołach. Jak uczeń i rodzic mogą wspierać swoich kolegów? Jak Twoje dziecko LGBTQ+ może na Ciebie liczyć? Co robić, jeśli widzisz
    w klasie nierówności albo gdy Twoje dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy?
  • Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży. Jak rozmawiać z nastolatkami o standardach wyglądu proponowanych przez media społecznościowe? Jak mówić o wyglądzie tak, żeby nie krzywdzić? Jak wspierać osoby z zaburzeniami odżywiania?

W 2020 roku IKEA Retail przekazała dwukrotnie cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na wsparcie funkcjonowania 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci
i młodzieży, a we współpracy z Ingka Centers – produkty na wsparcie placówek Fundacji.W 2021 roku marka wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę realizowała pierwszą edycję programu „Razem w Trosce o Dom”, którego celem jest m.in. tworzenie bezpiecznego domu dla dzieci i młodzieży, dzięki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla nich oraz ich rodzin, w tym także telefonowi zaufania. 116 111 – telefon zaufania dla dzieci
i młodzieży
dostępny jest bezpłatnie, całodobowo oraz z każdego miejsca w Polsce dla wszystkich młodych ludzi, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.

Więcej informacji znajduje się na IKEA.pl. Wszystkie podcasty dostępne są na platformach Spotify oraz YouTube, a także na stronie IKEA.pl/pokojnastolatka.


Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie dwanaście sklepów IKEA i 74 Punkty Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi), które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego
32 sklepy IKEA na 11 rynkach. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

W roku finansowym 2020 ponad 25 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 154 mln wizyt.

­

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 378 sklepami w 31 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od 30 lat chroni dzieci przed przemocą i wykorzystaniem seksualnym. Zapewnia dzieciom i ich opiekunom wsparcie, profesjonalną pomoc psychologiczną i prawną. Uczy dorosłych, jak mądrze i skutecznie reagować na przemoc wobec dzieci oraz co robić, gdy podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone. Wspiera i angażuje rodziców by wychowywali dzieci z miłością i szacunkiem. Wpływa na polskie prawo, by jak najlepiej chroniło interes dziecka. Każde dziecko zasługuje na dzieciństwo wolne od przemocy! Więcej: fdds.pl


[1] https://www.unesco.pl/edukacja/neste/1/article/26/miedzynarodowy-dzien-przeciwko-przemocy-i-nekaniu-w-szkole-1/, dostęp: 28.10.2021

[2] Raport z działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w 2020 roku

materiał źródła IKEA.pl/pokojnastolatka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *